Mitchell Gyro SE met Tecnoarm en Orbe Platter



De eerste kennismaking:

Was met een demo exemplaar van de winkel waar de mijne in bestelling stond. Nu nog in standaarduitvoering. Dus met standaard plateau, maar wel met Tecnoarm. Het element was een nieuwe Benz MC Gold. Een prima middenklasser.
Op deze foto is de standaard Gyro SE te zien, met Tecnoarm en Benz MC Gold element. De vergulde elementen onderaan hebben een gyroscopische funktie en zien er met stilstaand plateau erg mooi uit maar leiden behoorlijk af wanneer hij draait. Daarom heb ik later voor een Orbe Platter gekozen.
De klank van deze speler in standaardvorm

Ten eerste moet ik even vertellen dat mijn referentie op het moment van dit review bestond uit slechts een Thorens TD160MKII en een Nottingham Analogue Spacedeck. Beide spelers waren enorm getweakt en jarenlang fijnzinnig gefinetuned met als uitkomst 2 verschillende werelden. De Thorens blonk uit in subtiliteit, luchtigheid, openheid en detail, de Nottingham blok uit in volheid van klankkleur, volheid van bas, vloeiendheid en realistisch middengebied. Uiteraard waren er 3 verschillende elementen en phonostages in gebruik maar omdat ik zowel mijn eigen set als de sets waarin de andere spelers staan enorm goed ken, is deze inschatting toch wel goed te maken.

De phonovoorversterker was een Benz Lukaschek, met Transparent Ultra interlink. De kabel aan de Tecnoarm was standaard en heeft geen onderbekingen via cinch maar loopt in 1 stuk vanaf headshel tot phonovoorversterker. Ik vermoed dat hij van Incognito is.

Hierbij vergeleken neemt de Gyro SE positie tussen deze 2 klankuitersten in. Hij heeft de volle bas, stabiliteit en volheid van klankkleur van de Nottingham maar geeft beter details weer en is strakker en sneller. Wat ook opvalt is dat de Gyro SE totaal niet kleurt. Hij is erg neutraal. De Thorens is echter nog makkelijk winnaar qua openheid, luchtigheid en finesse. Later in mijn analoge fijntuning-carriere heb ik begrepen waarom, maar daarover onderaan later meer.


De klank van de Orbe Platter (upgrade)

Omdat de vergulde elementen me stoorden koos ik ervoor om een Orbe Platter upgrade te nemen. Op zich is het raar dat dat een upgrade is, omdat de gewichten onderaad het standaardplateau juist ontworpen zijn om massa toe te voegen, zonder de nadelen van resonantieopslag. Hoe dan ook, het oogt in ieder geval een stuk rustiger. En met de juiste ring om de spindle (nabestellen) kun je ook platen draaien zonder dat de lp vastgedraaid moet worden. Dat maakt overigens voor het geluid nogal uit: hoe vaster de plaat; hoe strakker en dynamischer, maar ook hoe droger en "digitaler" het geluid. Ik speelde dus altijd zonder. Het enige nadeel is dat de lp makkelijk gaat slippen als je hem schoonborstelt tijdens het draaien.

Het Orbe platter heeft enorm veel snelheid, strakheid, controle en definitie toegevoegd. Zoveel zelfs, dat ik mijn setup opnieuw moest tunen om het geluid weer vriendelijk en vloeiend te krijgen. Uiteindelijk is het Orbe Platter dan ook iets dat je zorgvuldig moet overwegen alvorens de overstap te maken.


Benz ACE ipv MC Gold
De Gyro SE met Orbe Platter en Benz ACE MC element
In mijn zoektocht om het luchtige hoog van de Thorens toch meer te benaderen heb ik gekozen voor een Benz ACE L MC element. Dit element heeft een zeer smal geslepen diamant. Dit is van belang als je bij 2e hands lp's het maximale uit de groef wilt halen, hopende dat de slijtage door de vorige eigenaar werd veroorzaakt met een bottere naald die minder diep de groef inging.

Het blijkt dat de ACE inderdaad stukken beter is dan de MC Gold. Detail vliegt je om de oren vergeleken met zijn goedkopere broertje. Ook transientscherpte, snelheid en openheid in het hoog zijn beter en de sibilants zijn nagenoeg verdwenen. De aftasting van de Ace is echt veel beter. Al deze openheid en controle kan wel weer iets teveel worden. In mijn combi met Tecnoarm en Michell Gyro met Orbe platter mocht het van mij nog wel ietsje sappiger, maar dat ligt ook zeker aan de tafel en de arm.

On that note...

En wat daat laatste aangaat werd me inmiddels wat duidelijk. De Rega arm die ten grondslag ligt aan de Tecnoarm mag dan wel voor het geld heel goed zijn, het laatste woord in luchtigheid en raffinement is hij zeer zeker niet. Wel heeft deze arm een bijzonder goede grip op het ritme, is de bas mooi vol en toch goed gecontroleerd en doortekend en klinken alle platen lekker levendig. Maar wat hij mist is gewoon wat zwierigheid en luchtigheid. Het hoog zit gewoon wat dicht en is te stug. Om dit goed te krijgen heb je een minder rigide en/of duurdere arm nodig. Want laten we eerlijk zijn: de Tecnoarm is zeker niet overdreven geprijsd. Ik verlang alleen nog steeds naar de luchtigheid van de Thorens met zijn simpele lichtgewicht armpje... maar die draaitafel ziet er helaas weer niet uit:-)

Loading





Christiaan Punter


Archives

Digital Classics
Analog Classics (soon)






CD/Dac   

Analog Sources
  
Amplifers   

Loudspeakers   

Analog Cables   

Accessories   

Video   


Please note that HFA has moved.
The information on this old site is no longer updated.