Finite Elemente Spider versus Solid Tech Rack of Silence

Qua constructie hebben ze vrij veel van elkaar weg, maar opvallend genoeg zijn er grote klankverschillen.

De verschillen, ook in klank

Het Rack of Silence van Solid Tech is een rack met klassieke uitstraling en een met Spider vergelijkbare construktie. Toch zijn er duidelijke verschillen. Levels in het ROS kunnen bijvoorbeeld letterlijk per poot op alle standen gezet worden, en niet zoals bij Spider per gat. Dat heeft zo zijn duidelijke voor- en nadelen. Verder kun je bij het ROS niet achteraf een level invoegen maar moeten alle bovenliggende levels er dan eerst uit. Daarnaast kun je Spider altijd hoger of lager maken door rackhoogte bij te kopen (of weg te halen), maar het ROS koop je in 3 lengten en daar blijft het dan bij. Je kunt het ROS achteraf niet hoger of lager maken. ROS is ook iets breder dan de standaardmaat Spider en oogt forser. De kleur is echter weer aangenaam en doet meer klassiek aan dan de cleane lijnen van Spider.

Ook de klank verschilt iets van Spider: uiteindelijk is de ROS iets minder open en luchtig maar in de bas wat krachtiger. De manier waarop ze het karakter van de componenten blootleggen en het ontbreken van toegevoegde kleuring hebben de beide racks echter gemeen. Dit is getest op de racks met kogels onder depoten en Finite Elemente Ceraball onder de volgende componenten: de Audiomeca dac/loopwerk combi en de Marantz cd94 cd speler. Latere racks hebben nu spikes ipv de stalen kogels onder de poten. Dit heeft het geluid strakker en sneller gemaakt maar nog steeds blijft het karakter meer aards dan dat van Spider. Laatstgenoemde blijft luchtiger en lichter van klank.
Op deze foto zijn de verschillen in constructie goed te zien.

Het belangrijkste verschil is dat je bij het ROS achteraf geen levels tussen kunt voegen, maar ze alleen 1 voor 1 kunt toevoegen.

Bij Spider kun je er bijvoorbeeld makkelijk een level tussenuit halen of invoegen. Maar deze kan alleen per gat worden verplaatst, ROS levels kunnen letterlijk per milimeter verplaatst worden.
The current version of the now rack has spikes
Huidige ROS racks gebruiken geen kogels meer

Solid Tech heeft de racks iets aangepast: nu met spikes onder de poten in plaats van ronde stalen kogels, en eveneens zonder sleuven in de dragers zodat ook daar de kogels vervallen en plaats hebben gemaakt voor een systeem dat lijkt op de rubber RCI elementen van Spider.

Zowel op de oude als de nieuwe ROS kun je Feet of Silence (FOS) gebruiken. Daarvoor moet je dan wel een set schotels bijbestellen om de FOS op te plaatsen. Deze kosten vrij weinig, zien er goed uit, maar zijn niet met precisie vervaardigd. Van de 3 sets die ik heb is er maar 1 set samen te stellen met minimale wiebeling als ze op de dragers geplaatst zijn.

Deze wiebeligheid echter zorgt er volgens mij wel voor dat een op het onderste level geplaatst apparaat met zijn voeten rechtstreeks op deze schotels luchtiger en meer ontspannen klinkt dan zonder. En dit dan zonder nadelige bij-effecten. Het onderste level van Spider en ROS klinkt altijd erg strak en gecontroleerd. Dat kan een voordeel zijn maar in mijn set is dat vaak teveel en wordt het geluid beklemmend en technisch. Simpelweg een set schotels gebruiken (met ingebouwde wiebeligheid) maakt het geluid een stuk natuurlijker en meer ontspannen maar zonder snelheidsverlies of toegevoegde wolligheid.

ALLE DRAGERS VAN SPIDER KUNNEN OP HET ROS GEBRUIKT WORDEN MAAR HELAAS NIET ANDERSOM.

Ceraballs werken bijzonder goed op het ROS. De latten zijn welliswaar bij het ROS iets dunner dan die van Spider, daarom is er met Ceraballs iets meer speling maar dat is in de praktijk geen probleem.
Geen sleuven meer in de dragers

Deze sleuven zitten niet meer in de huidige racks, en in plaats van de kogels die vaak van hun plaats rolden worden er nu speciale voetjes geleverd. Deze hebben echter een heel uitgesproken effect op het geluid.

Lees verder voor een beschrijving van deze verschillende dragers.
De verschillende dragers

Deze ogenschijnlijk onbelangrijke onderdelen maken weer veel uit voor het geluid. Waar de Spider RCI rubber voetjes het geluid al een beetje afronden en minder dynamisch maken maar over het geheel niet helemaal verkeerd zijn zorgen de voetjes van de nieuwe ROS voor een flinke dosis vloeiendheid en ontspannenheid, maar wel ten koste van heel veel levendigheid en dynamische attack. De ROS voetjes zou ik dan ook niet zondermeer onder elk component plaatsen maar toepassen waar het kan. Onder 1 apparaat toegepast zou het best goed kunnen werken. Want wat ze doen voor de zijdigheid in het hoog en midden is ook wel erg aangenaam. Zoals altijd in audio: gebruik alle middelen met beleid:-)
Spider standaard RCI elementen (zacht kunststof) (ook bruikbaar op ROS)
ROS standaard voetjes (plastic, alu en dunne plakjes kurk)
Ceraballs voor Spider, ook bruikbaar op ROS
Spider racks zijn net als Meccano. Eindeloos uit te breiden.
Schotels voor  gebruik van FOS op ROS
Feet of Silence

Deze voetjes zijn bijzonder van construktie. Ze maken gebruik van diverse gecombineerde koppelings/onkoppelings/dempings-technieken met als klankmatig resultaat een vergeleken met Ceraballs meer ontspannen en meer vloeiend geluid, met minder strakke contouren. Het tempo wordt niet lager maar de bas wordt wel wat afgerond en heeft minder slam. Ik zou de FOS dan ook niet lukaak onder elk component plaatsen maar alleen daar waar ze tot hun recht komen. In mijn setup doen ze het goed onder de CEC cd speler welke van zichzelf ook al een smooth karater heeft. De FOS benadrukken de sterke kanten van deze speler. Maar als het me om maximale dynamische expressie of slam te doen zou zijn geweest dan zijn Ceraballs een betere  (en goedkopere) optie.

Discs of Silence

Dit zijn aluminium ringen met een in veren gehangen steunpunt waarop apparatuur geplaatst kan worden. Het steunpunt kan in hoogte versteld worden om te compenseren voor ongelijk verdeeld gewicht in het apparaat zelf. Klankmatig doen ze precies wat je verwacht: ze maken het soepeler en losser met meer gemak en minder strengheid. Maar helaas gaat dat wel ten koste van de snelheid, attack en levendigheid.

Ten opzichte van de Feet of Silence lever je met deze discs gewoon teveel in. Doet het omgekeerde van de diverse spike-principes: harde koppeling = strakker geluid, zachte koppeling = softer geluid. Aanbevolen voor sets met erge digititis maar bijvoorbeeld onder een oude Philips cd speler toch echt teveel van het goede. Gebruik onder cd spelers in het algemeen is sowieso niet zo'n goed idee omdat het geheel wel erg wiebelig is.
Feet of Silence (bruikbaar op ROS icm schotelset)
Optional Discs of Silence
Uitgelicht: 2 typen Solid Tech voetjes voor gebruik op het ROS